lördag 19 juni 2010

Enklaste sommartårtan


Bär, grädde, marängbottnar och glass. Det är inte så svårt att göra en enkel sommartårta. Som extra plus hade vi några ljuvligt goda jordgubbar som just mognat i vår lilla trädgård. De smakade godare än ni någonsin kan förstå. Vill man inte göra marängbottnarna så kan man såklart köpa färdiga.

MARÄNGBOTTNAR
5 äggvitor
1 krm vinäger
2 1/2 dl socker

ÖVRIGT
vaniljglass
vispad grädde
bär (jordgubbar, hallon eller röda vinbär)

Marängbottnar: Sätt ugnen på 100 grader.

Vispa äggvitorna till ett fast vitt skum med elvispen.

Tillsätt vinäger och strösocker och vispa ännu fastare.

Marängmassan ska vara helt fast och i princip stanna i bunken om man vänder den upp och ner.

Gör två cirklar i valfri storlek på ett bakplåtspapper som ligger på en plåt.

Spritsa eller bre ut marängsmeten inom cirklarna.

Sätt in i ugnen och grädda i knappt 1 ½ timme (öppna inte luckan).

Låt svalna på galler.

Montering: Lägg en marängbotten underst, skiva glass och varva med grädde. Lägg på nästa marängbotten och lägg på glass och grädde. Toppa med bären.

2 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket gott du hade på din blogg. Jag blir sugen på att baka när jag tittar på alla söta saker.
    Kolla gärna in i min blogg om du vill, jag gillar också att baka:
    bakgladje.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Det är så gott med marängbottnar i tårtor. nu blir jag sugen på att baka en själv

    SvaraRadera